Kim biraz daha Sims'e hayır diyebilir ki?.. Herkesin sesini duyar
gibiyim. Ek paketleri ile yıldırsa da Sims gerçekten de ilk ortaya
çıktığında, her ne kadar çok standart ve zevksiz bir konseptin
etrafında dönüp durmuş olsa da epey ilgi çekmişti. Bu zevksizlik
dediğim şey ise aslında çok komik bir kavramdı; çünkü bu zevksizlik
aslında bizim, yani bir insanın yaşantısıydı. Bir karakteri tutup
kulağından her gün yedirip içirmek, sonra uyutmak, uyandırıp işine
götürmek, dahası bir de kariyer yaptırmak; çoluk çocuğa karıştırmak ve
sonra da ölümüne şahitlik etmek. Bu aynı zamanda benim de hayatım,
hepimizin hayatı hatta. Şahsen bir insanı yaşatmaya çalışmanın pek de
bir cazibesinin olmadığına karar vermiştim kendimce (çoğu oyuncunun da
farklı bir düşüncesi yok tabi), Sims 2'ye de ancak üçüncü jenerasyona
varabilecek bir aile olarak tahammül etmiştim, o kadar. Sims bana göre
değil; ama yeni oyun hakikaten de çok güzel ve orjinal fikirlerle
geliyor.
Comen Snala
Yaşam simülasyonu oyunumuz Sims'in üçüncü versiyonunun serinin ikinci
oyununa çok fazla şeyler katarak geleceğini söylemek mümkün. Öncelikle
içerik adına çok daha geniş bir çekirdek oyunla karşı karşıyayız; her
ne kadar geleceğinden adımız gibi emin olduğumuz yeni ek paketlerle çok
daha farklı imkanlar yaratılacak olsa da görülen o ki ana oyundaki
içerik olabildiğince fazla tutulmaya gayret gösterilmiş. Öncelikle
oyundaki yaşam alanından bahsedelim. Serinin üçüncü oyunda yalnıca tek
bir mahalle olacak; adı da Sunset Valley. Sims 2'de bile farklı
coğrafik özellikleri ve insanları, mekanları bulunan 3 farklı mahalleyi
görmüştük. Üçüncü oyunda bu konuda bir artırım düşünülmüyor; fakat bu,
gidilip görülebilecek yerlerin de aynı oranda azalacağı anlamına
gelmiyor. Yaşam alanını tek bir mahalleyle sınırlayan yapımcılar,
burayı alabildiğine doldurmuş. Çok geniş ve yapılabilecek çok şeyin
olduğu bir yer burası. Oyunun bu sene içindeki E3 fuarında gösterilen
ilk oyun içi görüntülerinin de bulunduğu videosunda da bize yansıtılmak
istenen bir yerde de bu. Buna göre aslında biz kelimenin tam anlamıyla
evin içinde yemek yiyip, hayatını idame ettirmeye çalışan ufacık bir
yaratıktık. Sims 3 ile evimizin kapısı açılıyor ve dışarı çıktığımızda
etrafımızda aslında başka insanların bulunduğunu ve iyi zaman
geçirdiklerini fark ediyoruz.
Bunun sanatsal aktarımından ziyade gerçekte aslında karşımızda ne
bulacağız? Bir defa Sims 2'de ek paketler satın alarak sahip olduğumuz
pek çok özelliği doğrudan elde etmiş olacağız ve çok farklı sosyalleşme
alanları, farklı insan tipleri gözlerimizin önünde olacak. Kısacası
şehrin gerçekten de yaşayan bir yer olduğunu görmüş olacağız.
En büyük artılardan birisi artık şehirde herhangi bir yere gittiğinizde
ara yükleme ekranlarının ortadan kalkacak olması. Bunun oyunun
akıcılığını oldukça artıracağını söylemek hiç de zor değil; çünkü
arabanıza atlayıp bir kafeye gitmek istediğinizde önünüzde herhangi bir
ekstra zaman kaybettirecek durum Sims 3'de olmayacak. Bu mekanlar,
kafeler, restoranlar, vücut geliştirme merkezleri veya parklar şehrin
haritasında görebileceğiniz birer bina olarak istediğiniz şekilde
etkileşime geçebilmeniz için bulunuyor olacak. Yani bu evinizden çıkıp
herhangi bir yere, örneğin bir gece klübüne, gidip kapısından içeri
girip herşeyle etkileşime geçmeniz anlamına geliyor. Bu hakikaten de
oynanış ve akıcılık adına oyunun çok şey kazanmasını sağlayacaktır.
Keza komşularınız da belli bir artış gösterecek ve çok daha farklı
insanlar tanıyabileceksiniz.
Sims 3'ün komşularınız adına getireceği bir diğer yenilik de
istediğiniz tarzda insanların bir yerde toplanabilmesini sağlayacak
olması. Ortak zevkleri olan bu insanlarla çok daha farklı etkileşimler
de gösterebileceksiniz ve daha da önemlisi, Sunset Valley yaşayan bir
ortam olduğu için, bir jenerasyon sonraki Sunset Valley asla bir
diğeriyle aynı olmayacak. Yani düşünün: bir siminiz doğumundan sonra
büyüor, okula gidiyor, çalışmaya başlıyor, evleniyor, çocukları oluyor,
yaşlanıyor ve sonunda da ölüyor. Bunun sadece kendiniz için olduğunu
sanmayın; çünkü Sunset Valley'deki bütün simler de sizin gibi. Onlar da
günün belli saatlerinde işe gidip gelecekler, balkona çıktığınızda
komşunuzu görebileceksiniz, onlar da eğlenecek ve nihayet, onların da
kendi idealleri, hayat görüşleri, evlilikleri olabilecek. Bu, aynı
yerde yaşayan (gerçek manada "yaşayan") belki de yüzlerce sim anlamına
geliyor. Sadece birini sizin kontrol ettiğinizi, diğerlerinin ise
bilgisayar tarafından oynatılan ama yaşayan, tıpkı sizin gibi biri
olduğunu düşünün.
Soodl soodl
Sims 3'ün karakter yaratma ekranı ve simlerin gelişimleri de önceki
Sims oyunlarından haliyle çok daha detaylı. Karakterinizi yaratırken
artık sadece birtakım özelliklerini puanlandırıp, sonucunda da burcunun
doğrultusunda bir yaşam planına ve hayat görüşüne sahip olmayacaksınız.
Yaratacağınız karakter oyundaki 70'den fazla kişilikten birine sahip
olacak ve bu karakterin tanıdığı herhangi birini de tek bir kelime ile
tanımlamasına yardımcı olacak. Fakat isterseniz bunu da kendiniz
oluşturmanız mümkün. Yani utangaç, spora meraklı, kötümser, paraya
düşkün ve idealist bir sim yaratabilirsiniz. Evet biraz uçuk oldu,
farkındayım; ama işte bu yaratma olayı tamamen sizin elinizde.
Yapımcıların Trait System olarak isimlendirdikleri bu durum size
kendinizi tam olarak oluşturmanızı sağlayacaktır. Bu özellikleriniz
dahilinde çevrenizdeki insanlarla olan ilişkileriniz de şekillenip
farklılaşacak.
Ayrıca ek olarak yarattığınız karakterlerin bir de yaşam boyu istekleri
doğrultusunda ana idealleri olacak. Bunun oyun içine aktarılması ise
çok hoş olacak gibi görünüyor. Yapımcıların verdiği basit bir örnek
çocukluğunda teleskopla uzayı gözlemleyen bir simin ilerde astronot
olmak isteyebileceğiyle alakalı. Böylece oyunda bir amacınızın da
bulunması istenmiş gibi görünüyor. Simler aynı zamanda birden fazla
yaşam idealine de sahip olabilecekler. Yalnız bunun zorluğu üzerinde de
durulmuyor değil; çünkü her simin isteyebileceği kendine özgü bu
idealleri onun çok da sıkı çalışmasını gerektirecek düzeyde. Geniş bir
aileye sahip olmak, bir rock yıldızı olmak ya da zengin olmak şeklinde
bu listeyi uzatmak mümkün.
"Simlerin yüzlerini çok daha detaylı görüp söylemek istediklerini mimikleriyle de gayet güzelce anlayabileceğiz."
Grafiksel olarak da oyunun kendini aşacağından hiç şüphe duymaya gerek
yok. Ekran görüntüleri ve videodan da bu oldukça rahat fark ediliyor.
Grafiklerin gelişiyor olmasının bir büyük katkısı da bulunmuyor değil.
Zira böylece simlerin yüzlerini çok daha detaylı görüp söylemek
istediklerini mimikleriyle de gayet güzelce anlayabileceğiz. Yalnız
yine grafikler sayesinde sanki simler biraz daha gerçekçiliğe
yaklaşacaklar; yani çok abartı olmamakla birlikte yüzlerindeki o hafif
çizgi filmsi ifade gidecek, yerine daha insansı bir görüntü gelecek.
Bunun bu yönde gitmesinin oyunu biraz daha sıkıcılaştıracağını kısmen
de olsa düşünmüyor değilim. Nitekim zaten bir hayatı yaşamaya çalışan
oyuncuların Sims'in görsel gerçekçiliğinden bunalabilecekleri ihtimali
de illa ki akla gelecektir. Ama zannetmiyorum ki bu, oyunun renkli
atmosferinin sekteye uğratacaktır.
Sims 3 büyük umutlarla gelen, muhtemelen hepimizin deneyeceği ve bir
süre sonra bıkacağı, bırakacağı, ek paketleri de geldikçe
mantıksızlığından yakınacağı bir oyun olacak. Ama EA, çok büyük
ihtimalle Sims 3'ün suyunun suyunu çıkarınca Sims 4'ün yapımına farklı
ve güzel vaatlerle çoktan başlamış olacaktır. Yeni fikirleri ile çok
daha kompleks bir Sims bulacağımız ise bu kez kesin; çünkü Sims'den
Sims 2'ye olan grafiksel ağırlıklı atlayıştan çok daha fazlası olacak
Sims 3.
Oyun esnasında CTRL+SHIFT+C'ye basarak konsolu açınız. Sonra da yapmak istediğiniz işin şifresini giriniz.
Su içmek : water
Otomatik olarak okula ya da işe gitmek : dictinary/jobsthemust
Eşinizi dövmek : flatteskern
Eşinizden hediye almak : specialsthegood
1,000 Para : Kaching
50,000 Para : Motherlode
Oynamayan objeleri hareket ettirebilirsiniz : moveObjects [on or off]